Do uprawiania zielonej „magii” konieczna jest odrobina cierpliwości. Zanim zmienisz całe swoje życie musisz zrozumieć w jaki sposób to zrobić, by niczego w nim nie popsuć. Większość osób zaczyna swój kontakt z weganizmem od diety. Jak mówi stare przysłowie: „przez żołądek do serca”. W tym przypadku nie można jednak zapomnieć o umyśle. Wiedza jest kluczem do prowadzenia zielonego życia.

Musisz nauczyć się czego Twoje ciało rzeczywiście potrzebuje, a co jest jedynie zbędnym i niejednokrotnie szkodliwym „zapychaczem”. Ile kalorii potrzebujesz dziennie do normalnego życia? Skąd je brać? Jak bez mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego zapewniać sobie białko? Te informacje są podstawą do stawiania dalszych kroków, warto więc poświęć trochę czasu na dokładne poznanie potrzeb swojego organizmu.

Składniki, których potrzebujemy do zdrowego życia to:

  • Białko – to podstawowy budulec naszych ciał. W przeciwieństwie do innych składników, białko nie jest przez organizm zbierane „na zapas”. Białko jest ważne szczególnie dla osób mocno aktywnych fizycznie – bez odpowiedniej jego ilości mięśnie nie są w stanie rozwijać się odpowiednio w stosunku do poziomu treningu. Doskonałym źródłem pełnowartościowego białka w diecie wegańskiej są np. fasola, soja, ryż, orzechy czy nasiona (np. pestki dyni).

  • Węglowodany – nasze główne źródło energii. Są szczególnie ważne dla sportowców, ponieważ zwiększają w ich ciałach ilość stanowiącego paliwo dla mięśni glikogenu. Najzdrowsze są dla nas węglowodany złożone – znajdziesz je m.in. w otrębach, kukurydzy, ryżu, czy ziemniakach.

  • Woda – życiodajny płyn, bez którego nie możemy funkcjonować. Dorosły człowiek powinien dziennie spożywać co najmniej 2 litry wody, choć oczywiście jej dawka musi być znacznie większa w przypadku upałów lub sportowej aktywności. Ważna jest przy tym nie tylko ilość, ale także jakość wody w naszej diecie – najlepiej spożywać wodę mineralną, bogatą w magnez i wapń. Wbrew popularnej opinii zapotrzebowanie naszego ciała na wodę uzupełniają także kawa i herbata – ich działanie odwadniające to mit. Z kawą, co prawda, przesadzać nie należy, ale akurat wysokiej jakości herbata, podobnie jak wiele innych naparów ziołowych, jest dla naszego organizmu bardzo zdrowa. 
  • Tłuszcz – choć przez wiele osób jest automatycznie kojarzony z czymś złym i niezdrowym, w praktyce tłuszcz jest naszemu organizmowi potrzebny tak samo, jak inne podstawowe składniki. Część ważnych dla nas witamin (A, D, E, K) rozpuszcza się właśnie w tłuszczu – jego brak może prowadzić do ich niedoboru. Tłuszcze zwiększają też wydzielanie niektórych hormonów, w tym testosteronu. Nadmierna walka z tłuszczem w diecie jest więc nierozsądna – trzeba jedynie pamiętać, by dostarczać sobie tłuszczy zdrowych, czyli nienasyconych. Na szczęście, zielona dieta obfituje w ich źródła – są nimi ziarna, orzechy, oliwki, czy oleje roślinne. 
  • Witaminy i minerały – często bardzo niesłusznie bywają pomijane w diecie. Do zdrowego życia potrzebujemy witamin: A, grupy B (B1, B2, B6, B12), C, D, E i K. Konieczne jest również regularne zapewnianie naszemu organizmowi m.in. wapnia, fosforu, magnezu, żelaza, potasu i sodu. Minerały i witaminy to bardzo rozległy temat – ich tajemnice odsłonię w osobnym wpisie. Powinnaś jednak wiedzieć, że warzywa i owoce obfitują w tego typu składniki i przechodząc na „zieloną” dietę z pewnością nie będziesz musiała uzupełniać ich niedoboru korzystając ze specjalnych suplementów. 
  • Błonnik – nie należy on może do podstawowych składników żywieniowych, ale mimo to warto pamiętać o dostarczaniu go naszemu organizmowi w odpowiedniej ilości. Pomaga on m.in. regulować procesy trawienne i zwalcza uczucie głodu.

W dobrze przygotowanej diecie składniki odżywcze są zbilansowane i dostarczane w odpowiedniej ilości. Odwiedzaj GreenWitch regularnie, a z pewnością podsunę Ci sporo praktycznych pomysłów na „zielone” dania dla całej rodziny!