Mówi się czasem, że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia i jest w tym sporo racji. Wielką tragedią jest, że tak wiele osób mocno je lekceważy – to przecież właśnie śniadanie daje nam energię potrzebną do rozpoczęcia kolejnej doby z werwą, to ono, bardziej chyba niż którykolwiek inny posiłek, wpływa na nasze samopoczucie. Jeśli kolorując swoją dietę na zielono nie jesteście pewne, co najlepiej zjeść na dobry początek dnia, nie martwcie się – pomogę!

  1. Mleko roślinne z płatkami i owocami

To, że weganie nie spożywają mleka nie oznacza wcale, że mają odmawiać sobie wszystkich dań, które lubili zanim zdecydowali się na porzucenie produktów pochodzenia zwierzęcego. Jeśli nie potrafisz wyobrazić sobie poranka bez płatków owsianych, ryżowych czy gryczanych, mam dla Ciebie świetną wiadomość: możesz nadal je jeść! Wystarczy, że mleko krowie zastąpisz np. sojowym albo kokosowym – szczerze mówiąc, moim zdaniem, mleka roślinne nawet lepiej komponują się z tego typu składnikami, niż tradycyjne produkty nabiałowe. Dobrym pomysłem jest wzbogacenie płatków owocami – np. awokado lub bananem, dzięki czemu zapewnimy swojemu organizmowi nie tylko solidną dawkę energii, ale też całą masę przydatnych witamin. Dodatkowym plusem takiego posiłku jest niewątpliwie fakt, że można go przygotować błyskawicznie.

Ciekawym pomysłem jest także… upieczenie płatków w piekarniku! Wystarczy wsadzić całą, wypełnioną składnikami i zalaną mlekiem miskę na 20 minut do piekarnika rozgrzanego do około 170 st. C. Tak potraktowane danie znacząco zmienia swój smak i nie jedną już osobę przekonało do znienawidzonej przedtem owsianki – jeśli nigdy nie próbowałaś, polecam!

  1. Tofucznica

Tak, tak – nie przywidziało Wam się. Tofucznica! Jak można się domyślić, jest to zamiennik jednego z najpopularniejszych chyba dań śniadaniowych – jajecznicy. Przygotowujemy ją z tofu wzbogaconego o preferowane przez nas dodatki. Na podlaną olejem patelnię wrzucamy rozgniecione tofu, doprawiamy kurkumą, czarną solą oraz płatkami drożdżowymi i mieszając podgrzewamy, aż tofu nabierze odpowiedniej temperatury. Smak można też wzbogacić np. pieczarkami, pomidorami, czosnkiem czy kukurydzą – przy czym czosnek lub pieczarki najlepiej podpiec na patelni nim wrzucimy na nią tofu. Tofucznica jest syta i kaloryczna, ale równocześnie raczej lekkostrawna, dzięki czemu idealnie nadaje się na smaczne śniadanie.

  1. Naleśniki

To jedna z tych potraw, które każda z nas pamięta z rodzinnego domu – tyle, że odtworzona w wersji „zielonej”. Naleśniki to znakomita propozycja zarówno na śniadanie, jak i obiad czy kolację – można je wysmarować zblendowanymi owocami, tofu z syropem daktylowym, szpinakiem, dżemem, powidłem czy wegańskim miodem. Pyszne są także w połączeniu z wymagającym nieco więcej trudu wegańskim sosem grzybowym.

Naleśniki wegańskie przygotowujemy z mleka waniliowego (na 10 naleśników potrzeba około 3,5 szklanki), mąki (2 szklanki), cukru (do smaku, przynajmniej łyżeczka), zmielonych płatków owsianych (około 2/3 szklanki), oleju (2 łyżki). Potrzeba będzie też odrobina soli i sody oczyszczonej. Wszystkie składniki mieszamy i miksujemy, a następnie zostawiamy na około 15 minut, do zgęstnienia. Gdy ciasto jest gotowe smażymy naleśniki na podlanej olejem patelni  – dokładnie tak, jak w przypadku ich zwyczajnych, niewegańskich odpowiedników. Potem zostaje tylko wysmarować je wybranym dodatkiem i zajadać się (niemal) bez opamiętania 🙂

Zgłodniałyście? Już niedługo kolejna porcja prostych i smacznych przepisów!