Dieta jest ważna. Co do tego nie ma żadnych wątpliwości. Zapewne część z Was słysząc słowo dieta od razu wyobraża sobie liście sałaty. To przekonanie na szczęście powoli znika z naszej świadomości. Coraz częściej mówi się o tym, że dieta to nie odchudzanie, ale zbilansowany jadłospis. Dobra dieta dostarcza nam wszystkich niezbędnych wartości, witamin oraz minerałów. Dzięki temu pozwala uniknąć nieracjonalnych zachcianek typu: napakowane chemią ciasteczka, albo deser czekoladowy, który koło czekolady nawet nie stał. Dzieje się tak dlatego, że stosując zdrowy i zbilansowany styl żywienia, nie jesteśmy niewolnikami sztucznych substancji. Dobra dieta daje nam siłę, niezależność i wolną wolę. No dobrze, jak więc powinno wyglądać dobre menu? Poniżej znajdziecie kilka rodzajów diet, które moim zdaniem są godne polecenia.

 

Dieta wegetariańska – popularnością cieszy się już od wielu lat. Nic dziwnego, bo racjonalnie stosowany wegetarianizm, czyli rezygnacja z mięsa, zmniejsza ryzyko wielu chorób. Sama dieta, już dawno przestała być jedynie sposobem żywienia, a stała się całym stylem życia. Osoby, które się na nią decydują, podają najróżniejsze powody natury między innymi: etycznej, religijnej, filozoficznej i ekologicznej. Wciąż jednak najpopularniejszym motywem jest po prostu chęć zdrowszego trybu życia. Ważne jest, aby dieta bezmięsna była ułożona racjonalnie i zapewniała składniki odżywcze takie jak: białko, tłuszcze, węglowodany, witaminy i  minerały. Istotne są odpowiednie proporcje tych wartości oraz jakość produktów. Każdy wegetarianin musi ułożyć sobie indywidualną dietę, w zależności od swojego wieku, budowy ciała, trybu życia i oczywiście preferencji smakowych.

 

Dieta wegańska – polega na całkowitym wykluczenia z menu produktów pochodzenia zwierzęcego. Radykalność diety objawia się tym, że weganie nie tylko nie jedzą mięsa i ryb, ale także jaj i nabiału. Spożywają więc tylko produkty roślinne takie jak: zboża, rośliny strączkowe, rośliny oleiste, orzechy, grzyby i glony morskie. Dozwolone jest także mleko roślinne i ser typu tofu. Ten rodzaj żywienia wybierają często osoby, które chcą schudnąć i prowadzić zdrowszy tryb życia. Dieta może wydawać się restrykcyjna, ale jednocześnie stanowi doskonały sposób na walkę z chorobami cywilizacyjnymi. Weganizm wymaga jednak dobrego zbilansowania posiłków, a co za tym idzie sporej wiedzy na temat żywienia. Oprócz tego, weganie stawiają raczej na surowe jedzenie, ponieważ wszelka obróbka termiczna obniża zawartość witamin i minerałów w pożywieniu.

 

Dieta paleo – zwana także dietą jaskiniowców. Paelo wyklucza z jadłospisu wszelkie przetworzone produkty. „Paleończycy” jedzą przede wszystkim surowe warzywa, gotowane lub pieczone mięso, owoce, jajka, orzechy i ryby. Bardzo ważne jest pochodzenie produktów. Osoby odżywiające się według zasad paleo starają się kupować jedzenie wyłącznie na ekologicznych farmach.

 

Dieta śródziemnomorska – uznawana za jedną z najzdrowszych diet w Europie. Jadłospis śródziemnomorski to przede wszystkim duża ilość warzyw, owoców, oliwy, serów i ryb oraz znaczne ograniczenie mięsa i tłuszczów zwierzęcych. Badania dowodzą, że osoby będące na tej diecie mają najniższą w Europie zachorowalność na choroby układu krążenia oraz nowotwory przewodu pokarmowego.  

 

Dieta skandynawska – mówi się o niej, że działa podobnie do diety śródziemnomorskiej. Pomaga uniknąć nowotworów i wydłuża życie. Jadłospis osoby będącej na diecie skandynawskiej opiera się spożywaniu dużej ilości ryb z północnych mórz. Ryby to cenny składnik diety, ponieważ dostarczają niezwykle istotnych kwasów omega-3. Oprócz tego, stawia się tutaj na tradycyjną metodę przygotowania posiłku, a więc rzeczone ryby muszą być świeże lub naturalnie konserwowane, czyli wędzone lub suszone. W diecie skandynawskiej jest niewiele drobiu, a więcej wołowiny i dziczyzny. Z warzyw najczęściej spożywane są: buraki, kapusta, marchewka i brukselka, a z owoców borówki. Ważnym składnikiem diety jest też tzw. vollkornbrot czyli ciemne pieczywo podobne do pumpernikla, które jest bogate w błonnik i dzięki temu poprawia trawienie.  

 

Niektóre sposoby żywienia mogą wydawać się skrajnie różne (np. dieta paleo gdzie zaleca się mięso i dieta wegańska gdzie mięsa nie ma wcale). Chodziło mi jednak o wybranie takich diet, w których ważne jest, aby wszystkie produkty były naturalne. Dlatego każda z powyższych pozycji bazuje na pochodzeniu i jakości pokarmu. Ważną rolę odgrywa też kompozycja wartości odżywczych. Niezależnie od tego, która dieta wydała się wam najbardziej atrakcyjna, w każdej zasada jest jedna – staramy się jeść jak najmniej przetworzone produkty!