Gdyby ktoś odnosił wrażenie, że liczba sklepów ze zdrową żywnością ciągle wzrasta, większość ulotek w skrzynce dotyczy eko-produktów, a fitness to nowa religia społeczna… cóż, miałby sporo racji.

Zdrowy styl życia to podstawa dzisiejszych czasów. Dlaczego właściwie jest to takie istotne? Codzienne życie w biegu, spaliny, fast-foody i coraz wyższy poziom stresu – wszystko to sprawia, że bez dbania o „zdrowy tryb życia” jesteśmy skazani na szereg chorób związanych ze złym odżywaniem, niedoborem snu oraz brakiem ruchu. Przecież to, jak traktujemy nasze ciało ma kluczowe znaczenie. Historia nie pamięta czasów, gdy organizm człowieka był do tego stopnia narażony na tak dużą ilość szkodliwych czynników zewnętrznych. Lekarze wciąż donoszą o rakotwórczych skutkach zabieganego i niedbałego trybu życia. Wystarczy jednak zastosować się do kilku prostych zasad, aby znacznie poprawić zarówno swoje zdrowie i urodę.

 

Krok 1 – Zdrowa woda siły doda!
Mimo, że slogan ten znamy od dziecka, wielu z nas zapomina o jego przekazie. Ludzkie ciało w 60% składa się z wody, którą sukcesywnie tracimy w ciągu dnia. Wypróżniamy się i pocimy, co prowadzi do subtelnego odwodnienia, ale jest też naturalnym sposobem organizmu na oczyszczanie się z toksyn. Wodę należy więc stale uzupełniać. Najlepiej pić ją z odrobiną miodu lub soku z cytryny, które są bogate w witaminę C. Należy też pamiętać, żeby nie nawadniać się wyłącznie kiedy jesteśmy spragnieni. Powinniśmy cały czas popijać płyny drobnymi łyczkami. Uczucie pragnienia to już pierwszy krok do odwodnienia, a nie powinniśmy do niego dopuszczać.

 

Krok 2 – Jedz możliwie jak najmniej przetworzoną żywność.
Do znudzenia powtarzamy dzieciom, aby lepiej zjadły prawdziwego ziemniaka niż chipsy. Trudno jednak zaszczepić w nich ten zwyczaj, kiedy ich rodzice w biegu, sami jedzą przetworzone posiłki. Nawet jeśli prowadzimy szybki tryb życia, wciąż możemy wybierać wartościowe produkty, które dostarczą nam potrzebnych witamin i mikroelementów. Specjaliści radzą, by spożywać pięć porcji owoców i warzyw dziennie. Powinniśmy stosować się do tych zaleceń chociaż częściowo. Od jakiegoś czasu furorę robi dieta typu clean eating. Polega ona na jedzeniu produktów, które składają się maksymalnie z trzech składników. Dieta ta niweluje niepotrzebne wspomagacze smakowe z posiłków. Dlatego wybierając np. kiełbasę z grilla należy wziąć tę zawierającą maksymalnie trzy składniki, tj. mięso, wodę i przyprawy. Wykluczamy wszelkie zagęstniki, słodziki i stabilizatory. Zasadę tę stosujemy w przypadku wszystkich potraw, które spożywamy. Warzywa i owoce można jeść bez umiaru. W przypadku owoców należy jednak pamiętać o zawartych w nich cukrach, które są co prawda naturalne (zdrowsze niż te sztucznie dodawane do potraw), ale wciąż kaloryczne.

 

Krok 3 – Sport to zdrowie.
Wiele gwiazd, zarówno w Polsce, jak i na świecie, zajęło się ostatnio popularyzacją aktywności fizycznej. Łatwiej jednak powiedzieć, niż zrobić. Najlepsze wyjście to znaleźć sport, który będzie nam sprawiał przyjemność. Pływanie, joga, pilates, bieganie, zumba czy zwykły spacer – mogą zdziałać cuda. Niektóre ćwiczenia możesz nawet wykonywać samodzielnie, bez konieczności płacenia instruktorowi. Grunt to dobra rozgrzewka, przygotowanie odpowiedniego programu treningowego i trochę dobrych chęci. Zanim więc ambitnie podejmiesz się przebiegnięcia dziesięciu kilometrów pod górkę, ustal sobie mniejszy cel i konsekwentnie go realizuj.

 

Krok 4 – Dobrej nocy!
W zależności od indywidualnych potrzeb, dorosły człowiek potrzebuje od sześciu do ośmiu godzin snu na dobę. Często jednak śpimy o wiele mniej, z uwagi na ilość koniecznych do wykonania obowiązków. To duży błąd, ponieważ mała ilość snu skutkuje mniejszą produktywnością w ciągu dnia. Zastąpienie snu kawą również nie jest najlepszym pomysłem, ponieważ kofeina podwyższa ciśnienie, a wypijana w dużych ilościach powoduje późniejszą bezsenność. Sen ma wpływ nie tylko na dobre samopoczucie, ale też na urodę. Pomaga w regeneracji skóry, która staje się lepiej ukrwiona, dzięki czemu zyskuje zdrowy wygląd. Dobrze jest także wywietrzyć pokój przed udaniem się na odpoczynek. Temperatura w sypialni nie powinna przekraczać 18 stopni Celsjusza.  
Krok 5 – Siła z natury.
Nasze babcie pielęgnowały urodę przy pomocy produktów znajdujących się w każdej kuchni. Efekt? Piękna, promienna cera bez wyprysków. Powodem pryszczy są często zła dieta i kosmetyki, w których znajduje się zbyt wiele chemii. Takie sztuczne składniki mają skłonność do uczulania, zwłaszcza co wrażliwszej cery. Jak odróżnić kosmetyki ekologiczne od tych z dodatkami niepotrzebnej chemii? Przede wszystkim należy uważnie czytać skład. Jeśli znajdziemy w nim produkty pochodne od ropy naftowej, parafiny lub syntetyczne substancje konserwujące możemy mieć pewność, że nie mamy do czynienia z prawdziwie ekologicznym kosmetykiem. Warto inwestować w naturalne produkty, ponieważ koncentrują się one na przywróceniu naturalnej równowagi skóry i jej regeneracji, co w efekcie przywraca jej naturalne piękno.