Lato za nami, a wrzesień może być już ostatnią w tym roku okazją, by wybrać się ze znajomymi na weekendowy wypad. Jednym z nieodłącznych elementów tego typu wypraw jest grill, który tradycyjnie kojarzy się wszystkim z mięchem. Tymczasem dzięki grillowi dobrze najeść się mogą także weganie! Oto parę przykładów rzeczy, które możecie przygotować na podobny wypad. Kto wie, może nawet wasi znajomi rozsmakują się w nich na tyle, że zmienią swoje żywieniowe przyzwyczajenia?

Wegański burger

Można przygotować je na kilka sposobów – z fasoli, ciecierzycy, a nawet marchewki. Warzywa trzeba uprzednio zmielić i ugnieść w placki, warto też zawczasu trochę je w domu przyrumienić, tak, by na grillu były raczej podpiekane i podgrzewane. Danie warto uzupełnić odpowiednim składem przypraw – wedle smaku. Można stosować nawet typowo grillowe mieszanki, dzięki czemu potrawa jeszcze mocniej będzie przypominała zwyczajnego burgera. Przyprawy są zresztą bardzo ważne w każdym z wymienionych w tym tekście przykładów.

Wrapy lub rollsy

Do ich przygotowania można wykorzystać albo papier ryżowy, albo zupełnie zwyczajną, swojską kapustę. Do środka pakujemy drobno pokrojone warzywa – w tej roli doskonale spisuje się papryka, wszelkiego rodzaju grzyby (np. pospolite pieczarki), pomidory. W zależności od preferencji można dodać też np. tofu, które zresztą w ogóle świetnie nadaje się na grilla w połączeniu z różnorakimi warzywnymi i owocowymi dodatkami. Całość doprawiamy przyprawami, zawijamy i kładziemy na grillu. Mniam!

„Nuggetsy” z pieczarek i „skrzydełka” z kalafiora

Świeże warzywa panierujemy, przyprawiamy i podpiekamy w domu, a następnie podgrzewamy na grillu. Dania te stanowią doskonałą zakąskę, ale mogą być także bardzo solidną podstawą posiłku. Posiłek warto uzupełnić sosem: grzybowym, czosnkowym, lub pomidorowym – wszystko zależy od tego, co preferujemy. Przygotowana potrawy do złudzenia przypomina panierowanego kurczaka – niektórzy z moich znajomych zorientowali się, że to nie mięso dopiero kiedy spróbowali. Nawiasem mówiąc, jest doskonała propozycja także na normalny, codzienny posiłek.

Grillowane owoce i warzywa

Najmniej skomplikowaną opcją są – po prostu – pieczone na grillu kawałki warzyw lub owoców. Doskonale sprawdzają się cukinie, bakłażany, pomidory i ogórki, pokrojona w ćwiartki papryka, czy kukurydza. Polecam też spróbować szparagi w sosie paprykowym. No i oczywiście ziemniaki oraz cebula, które akurat są u nas często kojarzone z grillowymi lub ogniskowymi wyprawami. Jeśli chodzi o owoce, warto zainteresować się przede wszystkim ananasem, brzoskwiniami i bananem. Ten pierwszy świetnie komponuje się z pomidorami, zaś te drugie i ten trzeci rewelacyjnie smakują w połączeniu z musem czekoladowym oraz tofu. Z owoców i warzyw można przygotować także przepyszne, komponujące różne smaki szaszłyki.